In gesprek met Wout Hofsink van GKV De Hoeksteen Bergentheim

De Scipio App is populair en wordt door steeds meer gemeenten gebruikt. De app biedt eindeloos veel mogelijkheden. Heel veel mensen hebben als kerklid ervaring met de app op de smartphone, maar wat komt er allemaal bij kijken vanuit de beheerderskant? Op welke manieren geeft men invulling aan de beheerdersrol? Welke modules zijn populair? Wat zien beheerders als de belangrijkste meerwaarde van de Scipio App? In een serie interviews met appbeheerders van verschillende gemeenten wordt antwoord gegeven op deze en andere vragen.

Voor dit zesde deel spraken we met appbeheerder Wout Hofsink van GKV De Hoeksteen Bergentheim. De Scipio App doet in deze gemeente onder meer dienst als digitale kerkgids en maakt zo de papieren versie overbodig. Hofsink benadrukt nog maar eens het gebruiksgemak van de beheeromgeving. “Het leuke ervan is dat je ook alles thuis kunt doen en overzicht houdt.”

1: Waarom heeft uw gemeente voor de Scipio App gekozen?
De Scipio App vervangt binnen onze gemeente de papieren communicatie. Het is in feite onze digitale kerkgids.

2: Waarvoor gebruiken jullie de Scipio App binnen de gemeente?
We gebruiken de app voor het ledenbestand. Ook alle commissies, verenigingen en bijvoorbeeld de diaconie en kerkenraad kun je terugvinden in de app. Compleet met naam en contactgegevens. Daarnaast gebruiken we de app voor collectes, verjaardagen, nieuwtjes en brengen we er uitnodigingen mee onder de aandacht.

3: Vertel eens iets over uw rol als beheerder. Hoe zien deze werkzaamheden eruit? Wat vindt u zo leuk aan deze rol?
Als beheerder vul je alle gegevens direct in (in Scipio Online). Hierbij kun je denken aan geboortes, verhuizingen, kinderen die worden gedoopt, enz. In de basis moet de ledenadministratie actueel zijn. Vanuit Scipio Online worden de gegevens gesynchroniseerd met de Scipio App. Het leuke ervan is ook dat je alles thuis kunt doen en eenvoudig overzicht houdt.

4: Hoe vaak (gemiddeld) wordt de app in uw gemeente dagelijks geraadpleegd?
Ik heb het gemiddelde van april aangehouden en dat geeft de volgende gegevens per dag:
Ledenlijst: honderdveertig keer.
Meldingen: zestig keer.
Bestanden gedownload: vijfendertig keer.
Reacties toegevoegd: dertig keer.

Maak vooral gebruik van alles wat de Scipio App te bieden heeft!

Wout Hofsink, GKV De Hoeksteen Bergentheim

5: Als u één module van de Scipio App in de spotlight zou mogen zetten, welke zou dit dan zijn? En waarom juist deze module?
De Deel je Moment-module, omdat hierin iedereen zijn of haar “ding” kan doorgeven. De ene keer is dat een mooie bijbeltekst, de andere keer een speciale uitnodiging. Denk ook aan verslagen, zoals mooie resultaten van het werk van de Verre Naasten/Indonesië Mission, of het verslag van een jeugddienst met aansluitend een gezellige barbecue. En zo zijn er nog veel meer dingen te noemen.

6: Wat is volgens u de belangrijkste meerwaarde van de Scipio App?
Het grote gemak. Zo kun je via de collectemodule laagdrempelig geld doneren. Daarnaast is het eenvoudig om foto’s te plaatsen en op de hoogte te blijven van zaken die spelen binnen de gemeente. Wat ook heel makkelijk is: je kunt naast de app direct telefoneren, appen of mailen. De smartphone heb je immers al bij de hand.

7: Wat voor tips heeft u voor andere gemeenten die de Scipio App gebruiken?
Maak vooral gebruik van alles wat de app te bieden heeft!

8: Heeft u verder nog iets te melden/vertellen over de Scipio App?
Ik begrijp dat ik nog lang niet alle voordelen van de app heb benoemd, maar we zijn tot dusver heel tevreden.