In gesprek met Ruben Snippe van CGK Emmen (Bethel)

De Scipio App is populair en wordt door steeds meer gemeenten gebruikt. De app biedt eindeloos veel mogelijkheden. Heel veel mensen hebben als kerklid ervaring met de app op de smartphone, maar wat komt er allemaal bij kijken vanuit de beheerderskant? Op welke manieren geeft men invulling aan de beheerdersrol? Welke modules zijn populair? Wat zien beheerders als de belangrijkste meerwaarde van de Scipio App? In een serie interviews met appbeheerders van verschillende gemeenten wordt antwoord gegeven op deze en andere vragen.

Voor dit achtste deel spraken we met appbeheerder Ruben Snippe van CGK Emmen (Bethel). Net als in veel andere gemeenten bleek de Scipio App hier van meerwaarde tijdens de coronapandemie, als alternatief voor fysieke ontmoetingen. Sindsdien heeft de app zich meer en meer bewezen als allround communicatiemiddel. Snippe heeft trouwens ook nog een goede tip voor andere beheerders: “Probeer de berichten goed te doseren zodat leden niet overspoeld worden met informatie, de kunst is om hierin het juiste evenwicht te vinden.”

1: Waarom heeft uw gemeente voor de Scipio App gekozen?
Onze gemeente heeft vier jaar geleden gekozen voor de Scipio App, omdat we gebruik wilde gaan maken van de digitale collecte. De Scipio App was destijds goedkoper dan Givt en bood daarnaast veel meer mogelijkheden en modules, waaronder de Nieuws-module, de ledenlijst, Deel Je Moment, etc.

2: Waarvoor gebruiken jullie de Scipio App binnen de gemeente?
De Scipio App wordt zo breed mogelijk ingezet. Met andere woorden: we zetten alle beschikbare modules in. Van de collecte tot Deel Je Moment, van de VVB-module tot het fotoalbum. En alles wat ertussenin zit.

3: Vertel eens iets over uw rol als beheerder. Hoe zien deze werkzaamheden eruit? Wat vindt u zo leuk aan deze rol?
De beheerders binnen onze gemeente, in totaal zes, vallen onder de internetcommissie. Naast de Scipio App beheren ze tevens onze website (www.cgkemmen.nl). Naast het inrichten van de Scipio App is de belangrijkste taak het actueel houden van de modules. Wekelijks plaatsen we daarom het mededelingenblad en liturgie. Daarnaast maken we fotoalbums aan voor (gemeente)activiteiten en wordt er, wanneer nodig, een nieuwbericht geplaatst. De agenda laden we in vanuit Google Calendar, zodat deze automatisch wordt bijgehouden en er geen dubbel werk is. Daarnaast worden via YouTube de diensten automatisch ingelezen. Op deze manier blijft de app actueel.

4: Hoe vaak (gemiddeld) wordt de app in uw gemeente dagelijks geraadpleegd?
Gemiddeld wordt de app per dag door honderdzestig gemeenteleden geraadpleegd.

“Hagru denkt graag mee als er wensen zijn. Zo was er tijdens de coronaperiode direct een online-mogelijkheid voor gemeenteleden om zich aan te melden voor een dienst.”

Ruben Snippe, CGK Emmen (Bethel)

5: Als u één module van de Scipio App in de spotlight zou mogen zetten, welke zou dit dan zijn? En waarom juist deze module?
De Deel Je Moment-module. Tijdens de coronaperiode, toen het tijdelijk niet mogelijk was om de kerk te bezoeken, kwam deze module tot bloei en dat is sindsdien zo gebleven. Activiteiten, getuigenissen en ervaringen worden veel gedeeld. Voorheen liep dit via het gemeenteblad wat acht keer per jaar uitkwam, nu staat het direct online! Gemeenteleden hebben daarbij ook de mogelijkheid om op elkaars berichten te reageren.

6: Wat is volgens u de belangrijkste meerwaarde van de Scipio App?
De belangrijkste meerwaarde is dat gemeenteleden altijd toegang hebben tot actuele gegevens, zoals de agenda en ledenlijst.

7: Wat voor tips heeft u voor andere gemeenten die de Scipio App gebruiken?
Probeer de Scipio App zo actueel mogelijk te houden, maar zorg er tegelijkertijd voor dat gemeenteleden niet overspoeld worden met meldingen. Het is de kunst om hierin het juiste evenwicht te vinden.

8: Heeft u verder nog iets te melden/vertellen over de Scipio App?
Hagru denkt altijd met ons mee als er wensen zijn vanuit kerken. Voorbeeld: tijdens corona was er al snel de mogelijkheid voor gemeenteleden om zich online aan te kunnen melden voor een dienst. Daarnaast is het erg eenvoudig om modules aan te maken of aan te passen.